Oblasti rozvoje dítěte
Dětský život je plný prvotních okamžiků novorozence
Děti poprvé prožívají nové dovednosti – vyslovují první slova, vidí, ochutnávají a hrají si s hračkami, které rozvíjí dětské dovednosti. Zároveň se učí novým věcem, rozumějí jim a dokážou každý den dělat víc. Prozkoumávají svůj svět v malých krocích, ale zároveň velmi rychle - získávají srdce svých rodičů a okolí. Chceme Vás vzít na životní cestu nejdůležitějšími vývojovými kroky, kterými každé dítě prochází v prvních 24 měsících života. Koneckonců, když víte, co se děje s Vaší malou radostí, můžete optimálně podpořit jejich vývoj - například pomocí našich nápaditých a věkově vhodných hraček pro rozvoj vědomostí a osobnosti.
Sociální dovednosti
Schopnost vypořádat se s prvními pocity a pocity druhých, porozumět jim - to vše jsou důležité milníky v emočním vývoji dítěte. Sdílení pozitivních prvních zkušeností a pocitů porozumění, bezpečí a důvěry s nejbližšími je pro dítě důležitým faktorem, který pomáhá dětem rozvíjet sociálně a emocionálně zdravé silné osobnosti pomocí herních světů, jako je například dětská hra Hape Domeček pro panenky a nebo Panenka Coco.
Přečtěte si více o rozvoji sociálních dovednostech dítěte.
Kognitivní vlastnosti
Vše, co dítě potřebuje, je jeho vlastní kognitivní schopnost rozpoznat a pochopit jeho prostředí a své vlastní já. Patří mezi ně myšlenkové struktury, porozumění jazyku, vnímání, řešení problémů a paměť. Všechny tyto oblasti se rozvíjejí pouze během prvních měsíců života a proto je potřeba je co nejdříve začít trénovat pomocí her rozvíjející dětské vědomosti.
Přečtěte si více o rozvoji kognitivních vlastnostech.
Vizuální vnímání
Když se novorozeně narodí již vidí, ale jeho zrak a pochopení vizuálních obrazů se teprve bude vyvíjet. V prvních několika týdnech života vidí novorozenci jen nesouměrné a většinou rozmazané obrazy, tváře a kontrasty, ale postupem času se tento smysl vyvíjí. U dětí tento proces vyžaduje vysokou úroveň svalové síly v oku a koordinaci.
Více o zrakovém vnímání u dětí
Jemné motorické dovednosti
Motorický vývoj dítěte lze rozdělit na vývoj hrubých motorických schopností, celkovou pohyblivost těla a jeho jemné pohybové schopnosti. Jemné motorické dovednosti zahrnují aktivity, které novorozenec provádí svými prsty, dotyky chodidel, a mimickými svaly v obličeji. Kojenci a batolata potřebují hodně času a praxe, aby se naučili tyto malé, přesné pohyby. Dokud nejsou schopni vědomě projevovat emoce jako je úsměv, nechuť, zloba či držet lžíci a nebo postavit hromádku herních bloků na sebe, tak musí znovu a znovu cvičit různé jemné motorické sekvence. A to současně vyžaduje velké množství síly a vůle to zkoušet znova a znova. Proto je potřeba poskytnout dětem dostatečnou škálu her a společně strávený čas. Ideální hrou pro rozvoj těchto dovedností jsou dřevěná puzzle.
Více o rozvoji motorických funkcí
Mobilita
Děti se už hodně pohybují v lůně. Převalují se, kopou nožičkami tak horečně, že to každá budoucí maminka cítí. Jakmile se narodí, zákony gravitace omezují jejich touhu se pohybovat. Tak se musí naučit ovládat své tělo a udržet rovnováhu. Plazení, lezení a zkoušení nových věcí je cestou k jejich prvním krůčkům.
Více o rozvoji pohybových dovedností dítěte
Akustické vnímání
Děti jsou schopny slyšet už v maminčině bříšku. Mohou vnímat svůj vlastní tlukot srdce. Děti mohou také slyšet zvuk a hlasy lidí vnějšího světa, než se narodí. Po narození se sluch neustále vyvíjí, proto se vyrábí hračky do kolíbky, které vydávají zvuky nebo třeba chrastítka. A v důsledku vnějších podnětů se mozek dítěte postupně učí zpracovávat různé typy informací, přiřazovat je k určitým lidem a situacím, aby se mohlo v budoucnu na svoje vjemy spolehnout.
Více o rozvoji sluchového vnímání dítěte
Sdílení
Kojenci a batolata se rodí se všemi dovednostmi, které potřebují k interakci se svým prostředím. Patří mezi ně mluvený jazyk, výrazy obličeje, gesta či řeč těla. To znamená, že se snaží mluvit různými způsoby s ostatními lidmi od narození. Což je velmi důležité, protože se kojenci snaží sdělit informace svému okolí o hladu, strachu či nepohodlí. Většinou rodiče chápou, co se jim jejich malé štěstí snaží říci, protože jejich zvukovým projevům či pohybům rozumějí takřka jako mluvenému slovu. Postupně se batolata učí mluvit a pomocí her rozvíjet svoje dovednosti. Vývoj jazyka dítěte trvá velmi dlouho. Ačkoliv děti mají od narození již všechny důležité předpoklady k mluvené řeči, tak se ještě musí naučit nová slova v mateřském jazyce a pochopit souvislost. Věk, kdy dítě vysloví první slovíčka se výrazně liší. Závisí především na úrovni vlastní slovní zásoby a dostatečného kontaktu s rodiči, kteří k němu promlouvají.